Έληξε και ο φετινός
μαραθώνιος για τις κατατακτήριες. Δεν θα περιμένω τα αποτελέσματα για να
προχωρήσω σε μια πρώτη αποτίμηση της κατάστασης. Στα δικά μου μάτια τα πράγματα είναι απλά.
Ας τα πάρουμε με τη
σειρά…
Στην Ψυχολογία της
Προσωπικότητας, το θέμα στο οποίο κλήθηκαν οι υποψήφιοι να απαντήσουν, ήταν
παρόμοιο (για να μην πώ σχεδόν ίδιο) με αυτό του προηγούμενου Δεκέμβρη!
Τέτοια φρεσκάδα...ούτε η πινακωτή του Μετσόβου με προζύμι .
Κι όμως...αν το δούμε ρεαλιστικά και πρακτικά, η διδάσκουσα έπραξε ορθά, ωστε να περιορίσει τον ανταγωνισμό. Με κάποιο τρόπο πρέπει να επιλεχθούν 20 απο τους 450.
Σε γενικές γραμμές, το ερώτημα αφορούσε τη
Δομή της Προσωπικότητας και ουσιαστικά ξεδίπλωνε ένα τεράστιο debate ανάμεσα σε 2 προσεγγίσεις - μεγαθήρια: Ψυχανάλυση και Συμπεριφορισμό.
Εκ πρώτης όψεως, οι 2
αυτές προσεγγίσεις δεν φαίνεται να τέμνονται σε πουθενά στην οπτική τους
σχετικά με τη Δομή της προσωπικότητας. Κι όμως…υπάρχουν κρυφά σημεία και μια
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΗ έννοια που ανέδειξαν τόσο οι σύγχρονοι ψυχαναλυτές όσο και οι νεότεροι
συμπεριφοριστές. Αυτή η έννοια ήταν το κλειδί της υπόθεσης για να περάσει ένας
υποψήφιος τη βάση του 10 και να ελπίζει σε κάτι αξιόλογο. Εκεί ακριβώς πιστεύω
ότι κρίνονται τα πάντα στις φετινές εξετάσεις, δηλαδή σε αυτή την έννοια που ζήτησε η
διδάσκουσα καθηγήτρια από τους υποψήφιους. Λίγοι την έγραψαν. Και ακόμα
λιγότεροι μπόρεσαν να στηρίξουν επαρκώς τον ισχυρισμό τους. Πολλοί από τους
δικούς μου μαθητές, έφεραν στο νου τους τις αναλύσεις μου σχετικά με το σημείο
σύγκλισης ανάμεσα σε Ψυχανάλυση και Συμπεριφορισμό αναφορικά με τη Δομή της
προσωπικότητας και αντιλήφθηκαν τη
δυσνόητη διατύπωση της καθηγήτριας.
Στις Βιολογικές Βάσεις
τα θέματα ήταν σχετικά βατά, ειδικά αν αναλογιστούμε την πολύ μεγάλη δυσκολία
που έχει το συγκεκριμένο μάθημα σε όλα σχεδόν τα κεφάλαια της ύλης.
Βέβαια…υπάρχει το ενδεχόμενο να πέφτω σε πλάνη κι εγώ ο ίδιος που τους τα
δίδαξα διεξοδικά στην Πρόσβαση και να τα θεωρώ βατά επειδή οι ΔΙΚΟΙ μου μαθητές
έγραψαν πολύ καλά. Κοιτούσαν τα θέματα και δεν πίστευαν οτι έπρεπε να γράψουν στοιχεία που τα είχαμε πει περισσότερες φορές κι απο τις φορές που ο Σάκης Ρουβάς χοροπηδούσε στην πίστα της Eurovision τραγουδώντας το Shake it (αν το θυμάμαι καλά..)
Και όπως λέει και μια αγαπημένη μου μελετηρή μαθήτρια..."Όντως";
Στην Κοινωνική Ψυχολογία
η διδάσκουσα έθεσε δύσκολα ερωτήματα , που απαιτούσαν πολύ καλό διάβασμα,
κατανόηση αλλά και αφαιρετική ικανότητα από τους υποψήφιους. Έπρεπε να γράψεις
πολλά, αλλά να μπορείς να τα ξεχωρίσεις μεταξύ τους και να αφήσεις εκτός, ορισμένα στοιχεία που εκ πρώτης όψεως φαίνονται εντός ερωτήματος, αλλά και να εντάξεις
στην απάντηση ορισμένα στοιχεία που φαίνονται ότι δεν χωρούν σε αυτή.
Σε γενικές γραμμές, οι
παγίδες στις φετινές εξετάσεις απουσίαζαν από τις Βιολογικές και την Κοινωνική,
αλλά το ερώτημα στην Ψυχολογία της
Προσωπικότητας, έτσι όπως τέθηκε, λειτούργησε ως …ονειροπαγίδα, όχι με την
κλασσική μορφή που βρίσκουμε στις παραδόσεις των Ινδιάνων (προστασία από τα κακά όνειρα) ,
αλλά ως ανάχωμα στις φιλοδοξίες μεγάλης μερίδας των υποψηφίων.
Κλείνοντας, θα αφιερώσω
ένα αγαπημένο μου τραγούδι σε ένα
κορίτσι που όπλισε εκείνη τη Δευτέρα και πυροβόλησε κατά ριπάς…
https://www.youtube.com/watch?v=xyWHRC8A_uU
https://www.youtube.com/watch?v=xyWHRC8A_uU
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου